Show Buttons
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Pinterest
Share On Reddit
Share On Stumbleupon
Contact us
Hide Buttons

Study Finds Reuters Middle East Coverage Tainted by Arab Propaganda

No surprise here. How ironic that Reuters — founded by the son of a rabbi — always displays bias against the Jewish state. As Tom Gross says in “The Case of Reuters” ,

“Though it may report in a largely neutral way on many issues, Reuters’s coverage of the Middle East is deeply flawed. It is symptomatic, for instance, that Reuters’s global head of news, Stephen Jukes, banned the use of the word “terrorist” to describe the perpetrators of the September 11 attacks.

Via PRWeb:

A study published in the November-December issue of the Journal of Applied Business Research finds that Reuters coverage of the Middle East conflict is systematically tainted by propaganda and influences readers to side with the Palestinians and Arab states against the Israelis.

Researcher Henry Silverman of Roosevelt University analyzed 50 news-oriented articles for the use of classic propaganda techniques, logical fallacies and violations of the Reuters Handbook of Journalism, a manual of guiding ethical principles for the company’s journalists.

Across the articles, over 1,100 occurrences of propaganda, fallacies and handbook violations in 41 categories were identified and classified.

In the second part of the study, 33 university students were surveyed before and after reading the articles, to assess their attitudes and motivation to support the Palestinians/Arabs or the Israelis.

The study found that on average, subject sentiment shifted significantly following the readings in favor of the Arabs and that this shift was associated with particular propaganda techniques and logical fallacies appearing in the stories.

Read the Study – Reuters: Principles of Trust or Propaganda? – Henry I. Silverman (Roosevelt University)

Tags: , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *